In de Wet open overheid, de Woo, is vastgelegd dat iedereen het recht heeft om publieke informatie te mogen inzien. De overheid gaat daarom steeds meer informatie uit zichzelf openbaar maken. Ook kan iedereen een verzoek doen naar informatie die bij de overheid in bezit is. We noemen zo’n verzoek een ‘Woo-verzoek’. Vroeger heette dit een Wob-verzoek. Op deze pagina leest u meer over het doen van een Woo-verzoek bij de gemeente Bergen op Zoom.

Wat is een Woo-verzoek?

Een Woo-verzoek is een verzoek tot het voor iedereen openbaar maken van publieke informatie die nu nog niet openbaar is. De informatie die u aanvraagt, is nadat u die heeft ontvangen, in principe voor iedereen in te zien. Op termijn moeten wij deze verplicht, net als onze regelingen en verordeningen, publiceren.

Een Woo-verzoek mag alleen gaan over publieke informatie. Dit is de informatie die te maken heeft met de overheidstaken van de gemeente. De informatie moet vastgelegd zijn in documenten. Dit betekent dat de informatie al moet bestaan. Wij hoeven geen nieuwe documenten voor u te maken.

Wanneer kunt u geen Woo-verzoek indienen?

De gemeente kan niet in alle gevallen (volledig) tegemoetkomen aan een verzoek om informatie. De Wet open overheid beschermt ook de belangen van de gemeente en van personen en bedrijven die contact hebben met de gemeente. Het gaat bijvoorbeeld om informatie:

  • Die de staatsveiligheid kan schaden
  • Die bestaat uit vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens van bedrijven
  • Waarin bijzondere informatie staat over het privéleven van anderen.
  • Over financiële belangen van de gemeente
  • Over opsporing en vervolging van strafbare feiten
  • Over de bescherming van het milieu
  • Over de beveiliging van personen en bedrijven.

De documenten worden in die gevallen helemaal niet openbaar gemaakt of delen van het document worden onleesbaar gemaakt.

Een Woo-verzoek indienen

U kunt een Woo-verzoek op verschillende manieren indienen:

Verzoek indienen via een e-formulier

Als u een Woo-verzoek wilt doen, maak dan gebruik van het Algemeen e-formulier Woo-verzoeken

Verzoek schriftelijk indienen

Als u uw verzoek schriftelijk wilt indienen, stuur deze dan naar:

Postbus 35

4600 AA Bergen op Zoom

Vermeld in uw verzoek:

  • Uw contactgegevens (voor- en achternaam, adres en/of e-mailadres en telefoonnummer).
  • Over welk onderwerp, welke zaak u informatie wilt ontvangen. Vermeld, indien bekend, het documentnummer of zaaknummer. Dit kunt u bijvoorbeeld vinden op ontvangen brieven van de gemeente.
  • Welke documenten u wilt ontvangen en over welke periode.
  • Hoe u de informatie wilt ontvangen.

Verzoek mondeling indienen

U kunt een Woo-verzoek ook mondeling doen, bel naar het stadskantoor (140164) en vraag naar de Woo-contactpersoon.

Persoonlijke informatie opvragen (speciaal verzoek)

Wilt u persoonlijke informatie opvragen en wilt u niet dat dit openbaar wordt? U kunt via een speciaal Woo-verzoek informatie opvragen over uzelf, zowel als privépersoon als rechtspersoon. U kunt ook informatie opvragen over een overleden echtgenoot, een overleden geregistreerd partner, een overleden ouder of overleden kind. Wij mogen voorwaarden verbinden aan het verstrekken van deze informatie en u moet zich altijd legitimeren, omdat het hier over persoonsgegevens gaat.

Wilt u uw verzoek liever via de post sturen? Vermeld in uw verzoek dan de achternaam, voorletters en de geboortedatum van de persoon waar het over gaat. Let op: u moet zich op het stadskantoor legitimeren om deze informatie te mogen ontvangen.

Legitimeren is niet nodig bij een algemeen Woo-verzoek.

Behandeling van uw verzoek

Nadat u uw verzoek heeft gedaan, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. De gemeente heeft vier weken om op uw verzoek te beslissen. Lukt het niet om binnen vier weken een beslissing te nemen, dan ontvangt u hierover bericht. De gemeente kan twee weken extra nodig hebben voor de beslissing als uw verzoek omvangrijk of complex is. Als het om een zeer omvangrijk verzoek gaat, nemen we contact met u op om afspraken te maken over wanneer u welke informatie ontvangt. Ook bij vragen of onduidelijkheden zullen wij contact opnemen.

Als de informatie waarom u vraagt gegevens bevat die afkomstig zijn of gericht zijn aan derden, dan zal de gemeente deze personen om een zienswijze vragen. In een zienswijzen kunnen zij hun mening over de openbaarmaking van die gegevens kenbaar maken. U ontvangt hier bericht over als dit aan de hand is.

Als uw verzoek in behandeling wordt genomen, ontvangt u de beslissing op uw verzoek en de opgevraagde informatie via de contactgegevens die u aan de gemeente heeft doorgegeven.

Kosten

De gemeente kan kosten in rekening brengen als de informatie geprint of gekopieerd moet worden. Deze tarieven worden door de Rijksoverheid vastgesteld en vind u hier: Staatsblad 2022, 224 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)(externe link)

Bezwaar en beroep

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met de beslissing op uw Woo-verzoek. Dit moet binnen 6 weken na de datum waarop de beslissing is genomen, deze vindt u op de brief van de beslissing.

Een bezwaar moet altijd per brief. In uw bezwaar moet in ieder geval staan:

  • Uw naam
  • Uw adres
  • De datum waarop u het bezwaarschrift heeft geschreven
  • Een beschrijving van het besluit dat de gemeente heeft genomen. Vermeld hier alstublieft het kenmerk van de gemeente als dit op de brief staat.
  • De reden waarom u het niet eens bent met ons besluit
  • Uw handtekening

U kunt uw bezwaar sturen naar:

Postbus 35

4600 AA Bergen op Zoom

Het besluit treedt direct in werking, ook als u bezwaar maakt. Vindt u dat het besluit niet in werking zou moeten treden als er nog niet op het bezwaarschrift is beslist, dan kunt u aan de voorzieningenrechter van de bevoegde rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Aan deze procedure zijn kosten verbonden.

U vraagt een voorlopige voorziening aan bij de Rechtbank Zeeland-West-Brabant

Postbus 90006

4800 PA Breda

Bent u het niet eens met de uitspraak van de gemeente op uw bezwaar? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Woo-contactpersoon

Heeft u vragen over de Wet open overheid, het indienen van een Woo-verzoek of bent u op zoek naar bepaalde informatie? U kunt altijd terecht bij onze Woo-contactpersoon. Wij helpen u graag verder.

  • Mail naar: Contactfunctionaris-Woo@bergenopzoom.nl
  • Of bel naar de gemeente (140164) en vraag naar de Woo-contactpersoon.

Heeft deze informatie u geholpen?