Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Dit komt voort uit de Wet goed verhuurderschap.

Houdt een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan deze wet? Dan kunt u dat hier melden:

Melding ongewenst verhuurgedrag

In Bergen op Zoom heeft woningcorporatie Stadlander de meeste huurwoningen. Dan kunt u hier bij Stadlander een klacht indienen. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u alsnog een melding doen via het meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Huurt u bij een andere woningcorporatie? Dan kunt u uw klacht indienen bij de klachtencommissie van de woningcorporatie.

Let op! Het meldformulier is in het Nederlands. Begrijpt u de Nederlandse taal niet goed? U kunt tijdens het inloopspreekuur van WijZijn hulp vragen om het formulier in te vullen. Meer informatie over de inloopspreekuren van WijZijn kunt u vinden op de website van WijZijn

The landlords (Good Practices) Act

Wat wij van u nodig hebben

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Ook kunt u de melding anoniem doen. U vult uw gegevens dan niet in.
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
  • Het adres van de huurwoning, als de melding gaat over een specifieke woning die u bijvoorbeeld huurt of wilt huren.
  • Beschrijving van de situatie die u wilt melden, indien mogelijk met bijlagen die uw melding ondersteunen of duidelijker maken.

Na uw melding

Laat u uw gegevens achter? Dan houden we u op de hoogte over de behandeling van uw melding.

Anoniem melden

Heeft u last van ongewenst verhuurgedrag? Of ziet u dat iemand anders last heeft van ongewenst verhuurgedrag? Dan is het goed om dit bij ons te melden. Misschien voelt u zich niet veilig om dat onder vermelding van uw naam te doen. U kunt dan ook anoniem een melding doen. Ook een anonieme melding nemen wij in behandeling. Bij een anonieme melding ontvangt u alleen geen terugkoppeling over de behandeling van uw melding. Ook kunnen wij in dat geval geen contact met u opnemen om extra gegevens bij u op te vragen over de situatie als dat nodig blijkt te zijn. 

Goed om te weten

De gemeente zet zich in om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. En om u als melder zo goed mogelijk te helpen. We nemen uw melding in behandeling en gaan daarmee aan de slag. We kunnen alleen vaak niet als gemeente alle zaken oplossen van uw melding. Het kan zijn dat een andere organisatie uw melding beter op kan pakken of u kan helpen. In dat geval verwijzen wij u door en laten we dat aan u weten.

De behandeling van de melding kost tijd, bijvoorbeeld om de melding te onderzoeken en er een dossier van te maken. Goede informatie in uw melding is daarom erg belangrijk.

Voor geschillen over de huurprijs of gebreken aan de woning kunt u als huurder terecht bij de huurcommissie of Kantonrechter. Lees hier meer wanneer dit het geval kan zijn. 

Wet goed verhuurderschap

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan de regels waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich moeten houden. Zij mogen bijvoorbeeld niet discrimineren, intimideren en geen oneerlijke servicekosten vragen. Houden ze zich volgens u niet aan de regels, dan kunt u dit bij de gemeente melden.

Voor wie

Deze wet beschermt woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • Particuliere verhuurders
  • Verhuurbemiddelaars (dit zijn bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
  • Woningcorporaties

Regels

De regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars gaan over:

Discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.

Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat de huurder geen elektriciteit meer krijgt.

Borg
Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden kale huur als borg vragen. Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan 3 maanden borg. De verhuurders moeten informeren over hoe en wanneer de huurders de borg terugkrijgen als het huurcontract stopt. 

Huurovereenkomst
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van de huurder en de verhuurder.

Servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders mogen alleen servicekosten in rekening brengen voor zaken en diensten die zij daadwerkelijk hebben geleverd. Bijvoorbeeld kosten voor geleverde energie en schoonmaak. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.  

Rechten en plichten 
De verhuurder moet huurders goed informeren over de rechten en plichten van de huurder die niet in het huurcontract staan. Denk bijvoorbeeld aan informatie over wanneer de verhuurder in de verhuurde ruimte mag komen, waar de huurders gebreken aan de gehuurde woning kunnen melden en een overzicht van de onderwerpen waarvoor de huurders naar de huurcommissie of kantonrechter kunnen gaan. 

Contactinformatie
De verhuurder moet contactinformatie verstrekken over waar en hoe de huurder de verhuurder kan bereiken. 

Meldpunt ongewenst verhuurgedrag
De verhuurder moet de huurder informeren over het gemeentelijk meldpunt ongewenst verhuurgedrag.

Verhuur aan arbeidsmigranten
Bij verhuur aan arbeidsmigranten gelden twee extra regels. Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten. Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.

Heeft deze informatie u geholpen?