Als u in Bergen op Zoom wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren dan kunt u dat bij de gemeente melden. Dit kan zowel online als op  afspraak. Voor het maken van een afspraak belt u naar 14 0164. U kunt de dag vieren op de locatie van uw keuze en met de trouwambtenaar die u wilt. We regelen het samen.

Wat heeft u online nodig

  • DigiD inloggegevens
  • Digitale kopie legitimatiebewijzen
  • Digitale kopie legitimatiebewijzen van de getuigen
  • Bankpas (internetbankieren)

Wat neemt u bij een afspraak mee

  • Geldige legitimatiebewijzen (paspoort of identiteitskaart)
  • Kopie geldige legitimatiebewijzen getuigen
  • Afhankelijk van uw situatie kunnen extra documenten worden gevraagd

Wat u moet weten

  • U moet 18 jaar of ouder zijn.
  • U mag niet met iemand getrouwd zijn.
  • U mag geen geregistreerd partnerschap hebben met iemand anders.
  • U kunt niet te dicht verwant zijn aan uw partner. Dat betekent dat uw partner niet mag zijn: uw vader, (klein)dochter, opa of (half)zus. Bent u  derde- of vierdegraadsfamilie, zoals tante of neef? Dan mag het wel. U moet wel verklaren dat het op vrijwillige basis gebeurt.
  • Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.
  • Als u beiden een vreemde nationaliteit bezit en niet in Nederland woont kunt u  geen melding doen. U kunt dan niet in Nederland trouwen.
  • Bent u in het buitenland geboren? Of in het buitenland gehuwd geweest? Dan kan er misschien een andere procedure gelden. Neem dan contact op met de gemeente.
  • Moeten er documenten opgevraagd worden uit het buitenland? Houd er dan rekening mee dat 2 weken te kort kunnen zijn.
  • Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn als u het jawoord geeft. De getuigen moeten meerderjarig zijn.
  • Als u een bekende tot trouwambtenaar wilt benoemen, kunt u hierover contact met ons opnemen via telefoonnummer 14 0164

Huwelijkse voorwaarden

Sinds 2018 trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Het is belangrijk dat u voor de melding van uw huwelijk de informatie van de Rijksoverheid van tevoren leest.    

Kosten

Overzicht kosten

Omschrijving Prijs
Aanvraag huwelijk of geregistreerd partnerschap  € 56,40
Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk € 68
Het benoemen van een bekende als trouwambtenaar (die al reeds trouwambtenaar is in een andere gemeente dan Bergen op Zoom) € 59,40

Deze bedragen zijn inclusief de diensten van de ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Bergen op Zoom. Deze kosten worden verrekend met de kosten van de huwelijksvoltrekking. Behalve bij een kosteloos huwelijk. Of als de plechtigheid niet doorgaat.

Extra kosten

Overzicht extra kosten

Omschrijving Prijs
Eenvoudig trouw-/partnerschapsboekje  € 24,40
Luxe trouw-/partnerschapsboekje  € 39
Inzet van gemeentepersoneel als getuige bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van partnerschap (per getuige) € 31,50

Kosten trouwlocaties

Overzicht kosten

Locatie Dag en tijdstip Prijs
Stadhuis 

Ma t/m vr: 9.00 - 18.00

Za: 09.00 - 18.00 

€ 426

€ 532

Raadhuis Halsteren 

Wo t/m vr: 9.00 - 15.00 

Za: 9.00 - 15.00 

€ 426

€ 532

Markiezenhof 

Ma. t/m vr: 9.00 - 24.00

Za en zo: 12.00 - 24.00

€ 600

€ 796

Stadskantoor  Di: 9.00 en 9.15

Zonder ceremonie of toespraak. Alleen voor bruidspaar en getuigen, geen andere gasten.
gratis
Stadskantoor  Di: 9.30 

Zonder ceremonie of toespraak. Met maximaal 12 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.
€ 104,75
Zelfgekozen trouwlocatie 

Ma t/m vr: 9.00-24.00 

Za en zo: 9.00-24.00

€ 638

€ 796


Wilt u trouwen op een locatie die u zelf heeft uitgekozen? Is het antwoord ja, dan kunt u daar alles over lezen op Trouwen op een plek naar keuze

 

Meest gestelde vragen, ook in verband met corona

Vraag  Antwoord 

Ons huwelijk is gepland in de loop van dit jaar. Kan ons huwelijk doorgaan of kunnen we het beter verzetten?

Of u uw huwelijk beter kunt verzetten is aan u. Wij kunnen dit niet voor u bepalen. Vooralsnog zijn er beperkingen en voorwaarden van kracht voor huwelijken. De beperkingen en voorwaarden vindt u op de website van de Rijksoverheid

We willen onze huwelijksdatum verzetten. Hoe doen we dit?

Hiervoor kunt u telefonisch contact opnemen met team Publieksdiensten via ons algemene telefoonnummer (14 0164).

We willen ons huwelijk annuleren. Hoe gaat dat en zijn er kosten aan verbonden?

U kunt ons via e-mail of brief een annulering toesturen. De reeds gemaakte administratiekosten worden bij u in rekening gebracht.

Kunnen we onze huwelijksdatum gratis verzetten?

Ja, dat kan. Voorwaarde is wel dat het dezelfde dag van de week en dezelfde locatie betreft.

Kunnen we alvast een datum reserveren voor een datum verder dan 1 jaar vanaf nu?

In dit geval kunt u telefonisch contact met ons opnemen en de door u gewenste datum aan ons doorgeven. U dient nog wel vanaf 1 jaar van tevoren uw huwelijksaangifte (online) in te dienen.

Krijgen we een deel van de betaalde kosten terug als we ons huwelijk verplaatsen naar een dag of locatie waarvoor een lager legestarief geldt?

Ja. Het verschil zullen wij aan u terugbetalen. Wij nemen hierover contact met u op.

Moeten we bijbetalen als we ons huwelijk verplaatsen naar een dag of locatie waarvoor een hoger legestarief geldt?

Ja. Als u kiest voor verplaatsen van uw huwelijk naar een duurdere dag of locatie, dan zijn daar de bijbehorende kosten aan verbonden.

Wat als de leges voor 2021 hoger of lager worden vastgesteld?

Als u dit jaar betaalt, dan gelden de kosten zoals vastgesteld voor 2020. Mochten de legeskosten in 2021 veranderen, dan wijzigt daarin niets voor u. U hoeft dus niets bij te betalen als de leges voor 2021 hoger zijn, maar u krijgt ook geen geld terug als deze voor 2021 eventueel lager worden vastgesteld.

Wanneer ontvang ik parkeerontheffingen?

In de maand voorafgaand aan het huwelijk ontvangt u 5 parkeerontheffingen om te kunnen parkeren voor het Stadhuis op de Grote Markt.

Wij willen een bekende die geen trouwambtenaar is ons huwelijk laten voltrekken. Kan dat?

Nee, dat is niet mogelijk, tenzij deze persoon al buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is.

Hoe werkt het als de gekozen trouwambtenaar bij verzetten niet meer beschikbaar is?

U kunt in dat geval zelf contact opnemen met een (of eventueel meerdere) van de trouwambtenaren om uw keuze te bepalen.

Wat als onze nieuwe huwelijksdatum meer dan een jaar na onze melding voorgenomen huwelijk zal liggen. Is onze melding dan nog wel geldig?

Nee, uw oorspronkelijke melding is dan niet meer geldig. Wij houden dit voor u in de gaten en sturen u daar t.z.t. de juiste documenten voor toe. U hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen.

Door onze wijziging kloppen de datum op de aanwijzing van de externe locatie en/of de datum op de aanwijzing van de externe trouwambtenaar nu niet meer. Hoe kunnen we dit laten aanpassen?

Wij zorgen ervoor dat u t.z.t. nieuwe aanwijzingen met de juiste gegevens van ons ontvangt.

 

 

 

Heeft deze informatie u geholpen?