Komt u uit het buitenland en gaat u in Bergen op Zoom wonen? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst laten inschrijven. Hiervoor maakt u gratis een afspraak. 

Wat u moet weten

  • De gemeente moet uw identiteit vaststellen. Daarom moet u persoonlijk met uw identiteitsbewijs langskomen. Maak hiervoor een afspraak.
  • Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? Dan spreken we over een eerste inschrijving.
  • Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd? Ook dan spreken we over een ‘eerste inschrijving’.
  • Heeft u al eerder in Nederland gewoond? En was dit na oktober 1994? Dan spreken we over een hervestiging.
  • Gaat u korter dan 4 maanden in Nederland wonen? U wordt dan niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen en u kunt een Burgerservicenummer aanvragen bij een RNI-loket(externe link).
  • Het maakt niet uit of u met een gezin of met een partner verhuist. Ieder persoon moet aanwezig zijn bij de inschrijving. 
  • U moet binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland naar de gemeente gaan.
  • Als u zich niet houdt aan de aangiftetermijn, kan de gemeente u een boete opleggen.

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs: een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Een bewijs dat u woonruimte heeft: een huurcontract, een eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Voor die verklaring kunt u het formulier verklaring van inwoning gebruiken onderaan deze pagina.
  • Komt u uit een land van buiten de Europese Unie? Neemt u dan een bewijs van rechtmatig verblijf mee. Dit vraagt u aan bij de IND.
  • Heeft u nog niet eerder in Nederland ingeschreven gestaan? Neem een vertaalde geboorteakte mee. (Let op: het kan voorkomen dat u deze akte moet legaliseren in het land waar u vandaan komt. Ook kan het voorkomen dat u de akte in Nederland moet laten vertalen door een beëdigde vertaler. Of dit voor u geldt kunt u navragen bij het land van herkomst of telefonisch of op afspraak bij ons.
  • U heeft een uitschrijfbewijs nodig voor verhuizingen van België en Duitsland naar Nederland.
  • Komt u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba? Neem dan een verhuisbericht mee.
  • Eventueel andere documenten over uw persoonlijke status. Bijvoorbeeld een huwelijksakte of een akte van een echtscheiding of de geboorteakte van uw kind.

Contact

Maak een afspraak. Een afspraak maken is altijd gratis.

Heeft deze informatie u geholpen?