Kunt u uw post niet ontvangen op het adres waar u verblijft? Bijvoorbeeld omdat u (tijdelijk) in een instelling verblijft? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente.
 

Bel ons voor een afspraak: 14 0164

Een afspraak maken is gratis.


 

Aanvragen briefadres 

Voor het aanvragen van het briefadres moet u persoonlijk langskomen in het stadskantoor. U kunt telefonisch (14 0164) gratis een afspraak maken. Tijdens de afspraak bespreken we uw huidige woonsituatie. Daarna wordt beoordeeld of u in aanmerking komt voor een briefadres.

U kunt een briefadres aanvragen als 

  • U (tijdelijk) geen woonadres heeft
  • U schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk
  • U in een strafinrichting verblijft
  • U in een zorginstelling, instelling voor de geestelijke gezondheidszorg of een andere instelling verblijft, bijvoorbeeld een Blijf Van Mijn Lijf Huis

Een briefadres is het adres van een bekende of van een aangewezen instelling. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door.

Voorwaarden

  • U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats of u wilt om veiligheidsredenen een briefadres aanvragen.
  • Het briefadres is in Nederland. U kunt geen briefadres aanvragen als u langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
  • U kunt het briefadres niet voor iemand anders aanvragen. U moet hiervoor zelf langskomen in het stadskantoor. Bel voor een afspraak met telefoonnummer 140164

Meenemen

Bij de aanvraag of wijziging van een briefadres heeft u nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres
  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar

Informatie voor de hoofdbewoner van het briefadres

Als hoofdbewoner moet u ervoor zorgen dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres. Ook kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. U bent verplicht om daar aan mee te werken.

Geen financiële gevolgen

Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor schulden van een persoon die een briefadres bij u heeft. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.

Goed om te weten

  • U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
  • U kunt een boete krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de BRP.

 

Kosten

Geen

Meer informatie

Meer informatie kunt u vinden in de 'regeling briefadressen' van de gemeente Bergen op Zoom of op de website van de rijksoverheid.

Heeft deze informatie u geholpen?