Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Dit is zo vastgelegd in de Wet goed verhuurderschap.

Het maakt daarbij niet uit voor hoe lang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.

Wat u kunt melden

Woon-discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.

Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.

3 maanden borg of meer
Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan 3 maanden borg.

Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.

Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.

Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.

Extra regels bij arbeidsmigrant
Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten. Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.

Voor rechtshulp of juridische vragen neemt u contact op met het Juridisch loket(externe link)

Meer informatie vindt u in de Wet goed verhuurderschap(externe link)

Heeft deze informatie u geholpen?