Klacht of bezwaar?

Hieronder ziet u de vragen en antwoorden bij dit onderwerp en daaronder ziet u de organisaties die u mogelijk verder kunnen helpen.

Niet eens met besluit / bezwaar maken

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In die brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie. Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Een cliëntondersteuner is er voor mensen die zorg, begeleiding of een andere voorziening nodig hebben en daarvoor een beroep doen op de Wet langdurige zorg (Wlz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en andere wetten binnen het sociale domein zoals de Jeugdwet of de Participatiewet. Cliëntondersteuning is gratis en hij/zij bekijkt altijd wat het beste is voor u. Een cliëntondersteuner vindt u bij WijZijn of bij Zorgbelang Brabant.

U kunt ook gratis hulp krijgen via de Nationale Ombudsman of het Juridisch Loket als u weinig inkomsten en vermogen hebt. Op de website van het Juridisch Loket vindt u ook voorbeeldbrieven.

Ontevreden / Klacht indienen

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen binnen het sociaal domein. U kunt dan een klacht indienen. Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing. Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Een cliëntondersteuner is er voor mensen die zorg, begeleiding of een andere voorziening nodig hebben en daarvoor een beroep doen op de Wet langdurige zorg (Wlz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en andere wetten binnen het sociale domein zoals de Jeugdwet of de Participatiewet. Cliëntondersteuning is gratis en hij/zij bekijkt altijd wat het beste is voor u. Een cliëntondersteuner vindt u bij WijZijn of bij Zorgbelang Brabant.

U kunt ook gratis hulp krijgen via de Nationale Ombudsman of het Juridisch Loket als u weinig inkomsten en vermogen hebt. Op de website van het Juridisch Loket vindt u ook voorbeeldbrieven.

WijZijn clïentondersteuning

Juridisch loket

Nationale Ombudsman

Zorgbelang Brabant

Heeft deze informatie u geholpen?