Heeft u tussen 4 januari en 17 maart 2021, een nieuwe Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart) opgehaald? 
Helaas levert de extra inlogfunctie van uw nieuwe ID-kaart problemen op. Hierover ontvangt u van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RVIG, de producent van ID-kaarten) een brief. In deze brief wordt u geïnformeerd over wat er aan de hand is. Hieronder treft u in het kort de informatie uit deze brief aan. 
 

Wat is er aan de hand?

Met de ID-kaart zelf is niets aan de hand. U kunt de ID-kaart gewoon gebruiken om uzelf veilig te identificeren en binnen Europa te reizen.

Helaas is er met de extra inlogfunctie van uw nieuwe identiteitskaart wel iets mis. Na het activeren ontstaat er een storing in de chip. Dit levert problemen op bij het uitlezen van de ID-kaart door een documentscanner. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis. De inlogfunctie zelf is nog niet in gebruik. In de toekomst wordt het mogelijk om in te loggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

 

Heeft u de inlogfunctie van uw ID-kaart nog niet geactiveerd? Wacht dus met activeren

Heeft u de ID kaart nog niet geactiveerd? Wacht hier dan mee. Het inloggen met uw ID-kaart wordt nu namelijk nog nergens gevraagd. Ondertussen wordt er aan een oplossing gewerkt, zodat u in de toekomst wel gebruik kunt maken van de inlogfunctie.

Heeft u na het ophalen van uw ID-kaart een brief van DigiD met een pincode ontvangen? Bewaar deze goed zodat u in de toekomst de inlogfunctie kunt activeren als de oplossing er is.

Heeft u geen brief van DigiD met pincode ontvangen? Dat kan. Omdat de inlogfunctie met uw huidige ID-kaart op dit moment niet kan worden gebruikt,  is de leverancier gestopt met het versturen van deze brief. U ontvangt deze brief alsnog zodra inloggen met uw huidige ID-kaart weer mogelijk is.

Wilt u toch gebruikmaken van de inlogfunctie? Inloggen met uw ID-kaart wordt nu nog nergens gevraagd. Wilt u toch uw inlogfunctie activeren? Maak een afspraak om uw ID-kaart kosteloos te vervangen. Vervangen kan tot uiterlijk 1 september 2022 en is gratis.

 

Heeft u de inlogfunctie van uw ID-kaart geactiveerd? Maak een afspraak voor een nieuwe ID-kaart

U heeft de inlogfunctie op uw ID-kaart geactiveerd met de pincode die u per brief van DigiD heeft ontvangen. Dit betekent dat uw ID-kaart een storing geeft als deze met een documentscanner wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis. Deze storing kan niet worden verholpen. Daarom kunt u kosteloos een nieuwe ID-kaart aanvragen tot uiterlijk 1 september 2022.

Maak hiervoor een afspraak. Neem uw huidige ID-kaart en een recente pasfoto mee.
Binnen 5 werkdagen kunt u de vernieuwde ID-kaart bij ons ophalen. Hierna ontvangt u van DigiD een nieuwe brief met pincode. U kunt de inlogfunctie van uw vernieuwde ID-kaart activeren.


Mijn ID-kaart is kwijt, maar ik heb wel een brief gehad?

Wanneer de ID-kaart kwijt is kan er geen aanspraak worden gemaakt op een (kosteloos) nieuwe ID-kaart op basis van de ontvangen brief. In dit geval geldt de reguliere vermissingsprocedure.
 

Wat kunt u doen als u de ID-kaart nu toch moet gebruiken?

Als u uw huidige ID-kaart moet gebruiken voordat u deze heeft vervangen, dan kunt u gebruik maken van de BZK-ID-app. Deze kunt u downloaden in de App Store of Google Play Store. Deze app herstelt voor u de storing, waardoor de chip in uw ID-kaart eenmalig goed kan worden uitgelezen. Volg hiervoor de instructies in de app.

Let op! Een volgende keer dat uw identiteitskaart moet worden gescand, moet u de BZK-ID-app opnieuw gebruiken om de storing te herstellen.

 

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met ons via 14 0164 of mail naar publieksdiensten@bergenopzoom.nl.
Ook kunt u contact opnemen met RVIG via 088 900 1000 of info@rvig.nl