Eerste biobased pop-up Store van Nederland opent in Bergen op Zoom

Splinter, F. (Fabiola)

Bergen op Zoom krijgt de eerste biobased pop-up store van Nederland. De winkel Pop-Up & Grow opent op vrijdag 11 november zijn deuren in de Kortemeestraat. Deze innovatieve presentatie maakt ‘biobased’ concreet voor de klant. De pop-up store is een initiatief van de gemeente. Citymarketing heeft hiervoor samenwerking gezocht met het Biopolymeer Applicatie Centrum en de AKV St. Joost, beide onderdeel van Avans Hogeschool Breda. Pop-Up & Grow blijft open tot eind januari 2017.

Biobased, wat is dat eigenlijk?
Een biobased product is gemaakt van restmateriaal van biologische stoffen zoals maïs, aardappel, stro of olifantsgras. Het is een prima alternatief voor fossiele grondstoffen als aardolie en metalen die langzaam opraken. Voor bedrijven wil Bergen op Zoom een inspiratiebron zijn om te laten zien welke kansen er liggen in de biobased economy. De gemeente werkt intensief samen met hierin gespecialiseerde bedrijven zoals NNRGY CROPS, POD for Life, Kunst en Kaders, Eco-Point en Studio Divers.

Bergen op Zoom als pionier

Bergen op Zoom heeft in Nederland een pioniersrol op het gebied van biobased educatie en technologie. De stad herbergt de Green Chemistry Campus, waar nieuwe onderzoekstechnieken worden ontwikkeld en biobased innovaties worden gefaciliteerd. Wethouder Arjan van der Weegen: ‘Met onze pioniersrol in de biobased economy willen we onze regio internationaal op de kaart zetten, bijdragen aan een beter milieu en voor extra werkgelegenheid zorgen. Wij zien op dit moment nog een groot verschil tussen wat de gemeente al bijdraagt aan de biobased economy en wat de inwoner hiervan weet. De tijd is nu aangebroken om hiermee naar buiten te treden. Het concept is super. Je stapt een kas in plaats van een winkel binnen, dit laat het groeiproces van biobased producten zien. Vervolgens kom je steeds bijzonderdere objecten tegen en ga je als biobased expert naar buiten!

Innovatief design

Het concept van de pop-up store is bedacht door Buro HBLZ, voor het ontwerp en de realisatie heeft het bureau samengewerkt met WOUT-R. In de Pop-Up & Grow worden bijzondere topontwerpen getoond. Zo is het carpet van Christien Meindertsma te bewonderen, de grote winnaar van de Dutch Design Week 2016. Daarnaast is onder andere ook een lamp van geitenmaag te zien ontworpen door Mandy van Elzen en de projecten van Eric Klarenbeek. Hij is winnaar van de Design Academie Willie Wortelprijs en onderzoekt de mogelijkheden van het 3D-printen met levend mycelium, het ondergronds netwerk van paddenstoelen.

Voor nieuwe ontwikkelingen is lef nodig. Kunstenaars en ontwerpers zoeken de grenzen van het materiaal op en consumenten kopen zowel bewust als onbewust biobased producten. In Pop-Up & Grow komt dit samen. Van een supermarktproduct zoals Stas koffie tot en met experimentele ontwerpen en producten: een surfboard met een binnenwerk van karton van het sportmerk Brunotti, design-meubels van stro-plaat, een klok van paperfoam, de Be.e scooter met een frame versterkt met hennepvezel of een designschaal van olifantsgras.

Meedoen
Voor kinderen zijn er workshops om erachter te komen wat biobased precies is en hoe je zuiniger om kunt gaan met de wereld. Artist-in-residence Thomas Kanters is de ontwerper van de Flaxed bicycle en cum laude afgestudeerd aan de AKV St. Joost in Breda. Hij is op de zaterdagen aanwezig om aan zijn nieuwste ontwerpen te werken. Volg www.facebook.com/aangenaambergenopzoom voor actuele informatie over de Pop-Up evenementen.