NUL verkeersdoden op vizier van Brabanders

Roks, M. (Marloes)

Tijdens de weekmarkt in Bergen op Zoom, op het speelplein in Raamsdonkveer en met een rekenmachientje in de hand op de fiets in Halsteren: gedurende de Actieweek Verkeersveiligheid van 6 tot en met 12 juni waren er verspreid over West-Brabant diverse activiteiten voor veilige deelname aan het verkeer.

Op verschillende locaties in de regio stonden mensen stil bij het belang van eigen verantwoordelijkheid nemen in het verkeer. Door bijvoorbeeld op een veilige fiets te rijden, alert te zijn achter het stuur en niet te appen terwijl je onderweg bent. Van jong tot oud kreeg die boodschap mee tijdens de actieweek.

Acties voor de jeugd

Zo was er woensdag 8 juni een speciale dag bij kinderdagverblijf ’t Parapluutje in Raamsdonkveer. Verkeersveiligheidsambassadeur Jan-Willem Stoop bezocht de locatie waar ze de allerkleinsten op een speelse manier voorbereiden op deelname aan het verkeer.  Hij zegt: “De jeugd maakt de verkeersveilige toekomst. En dat begint hier.”

Niet te doen

Ook in andere plaatsen richten de acties zich op kinderen. Zoals donderdag 9 juni op basisscholen in Roosendaal en Halsteren. Daar was een parcours uitgezet op het schoolplein. Het was de bedoeling dat de basisschoolleerlingen al fietsend heelhuids de eindstreep haalden, terwijl ze onderweg een ingewikkelde som moesten uitrekenen op een rekenmachine. De ene gilt dat ze op de verkeerde knopjes drukte, de ander vond het echt niet te doen en een enkeling had het juiste antwoord al voor de eerste bocht. Eén meisje raakt fors een pion. De rekensom heeft ze goed. "Toch jammer van dat kleine meisje dat je net overreed", dempt meester Jos van basisschool De Cortendijck in Roosendaal de vreugde over de goede uitkomst.

NUL verkeersdoden

Deze actieweek was een initiatief van de campagne NUL verkeersdoden Brabant. Die focust dit jaar op alertheid in het verkeer. Brabanders kunnen op de NUL-site de belofte doen om ‘hun ogen op de weg te houden en niet op de mobiel’. En dat is ook precies wat op 9 juni tijdens de weekmarkt in Bergen op Zoom gebeurde. Bezoekers beloofden daar met één druk op een grote, rode knop en ervaarden zelf wat het effect van afleiding is door een game te doen.